Process

Lämna förslag på kandidater
Individer, företag och organisationer med verksamhet i Västerås kan nomineras till priset. Vem som helst kan lämna förslag på kandidater som sedan av Marknadsföreningens jury väljs ut till aktuellt års nominerade att vinna Årets Marknadsförare. Av förslaget som inkommer till Marknadsföreningen ska framgå varför på vilket sätt individen, företaget eller organisationens prestation ses som riktigt bra marknadsföring, samt på vilket sätt det bidrar till att visa på bredden inom marknadsföring. Av förslaget ska också framgå på vilket sätt det kan inspirera andra till bättre marknadsföring.Observera att det är individen, företaget eller organisationen som är avsändare i sammanhanget som nomineras och inte den aktör (t ex reklam- eller PR-byrå) som har hjälpt individen, företaget eller organisationen. Däremot kan aktören i fråga, på samma sätt som alla andra, ge förslag på sin(a) avsändare. Priset delas ut varje vår för ovanstående insatser under föregående år. Förslag på kandidater lämnas via Guldstänks webb när de öppnar upp för aktuellt år.

Folkets röst
Genom folkets röst får alla möjligheten att påverka vem som blir vinnare av Årets Marknadsförare. När juryn, av alla inkomna förslag, utsett tre kandidater som nomineras till Årets Marknadsförare har allmänheten möjlighet att bidra med röster på den de anser vara den värdiga vinnaren. Röstningen pågår under en viss period och sker via Guldstänks webb. Folkets röst räknas som en jurymedlem när vinnaren ska utses.