Erikslund-shoppingcenter

Vad kännetecknar bra marknadsföring för ert företag? Vad ska den leda till och vad kan den ge kunder/besökare?
”Bra marknadsföring visar upp vad vi står för!” menar Jessica Alenbring. ”Erikslund är ett shopping center för familj och vänner, inte supertrendigt men modernt. Bra marknadsföring handlar också om nytänkande, framför allt att använda rätt kanaler idag. Det leder till att varumärket stärks, att kunden ges rätt förväntningar men också att de överträffas. Att lyfta fram personalens unika kunskap, öka besökarantalet och lyfta omsättningen.”

Vad innebär ett starkt varumärke för er?

”Varumärket i sig är inte starkt. Vad vi fyller det med är det viktiga, ett tydligt och renodlat koncept. Vi har jobbat med varumärket från noll och haft förmånen att fylla det. Vi jobbar hårt med hyresgäster och event för bra upplevelser och rätt känslor. Vi har stora ytor att jobba med, stora kanaler.”

Hur arbetar ni aktivt med att använda och skapa marknadsföringskanaler idag?
Vi analyserar var målgruppen som vi vill träffa finns och jobbar i olika kanaler beroende på event. För vissa event fokuserar vi bara sociala medier, medan vi för andra event har en mer mixad mediaplan. Det gäller att våga prova nya sätt, vara framåttänkande. Besökaren ska känna och uppleva välkomnande atmosfär och bli shoppingsugen. För oss är platsen en destination och också en möjlighet att kommunicera med målgruppen. Det ska vara familjevänligt och hålla hög kommersiell standard. Personalen är en viktig del för oss, kunden känner när personalen trivs

Alla finns under samma paraply, därför är den interna marknadsföringen lika viktig.

Vad innebär passion och värdskap för er?
”Passion – att man älskar och brinner för det man gör! En hyresgäst sa: ”ni är inte bara här, ni är här för oss handlare.” Det är ett kvitto på att vi brinner för det vi gör. Shoppingcentret delar värdskapet med Ikea och det är viktigt med bra service, trevligt bemötande. Viktigt i värdskapet är att det är rent och fräscht, fri parkering, parkeringsgarage och bemannad informationsdisk. ”

Hur är responsen på er marknadsföring bland kunder/gäster? Hur märker ni den?
”Vi hade ett mål inom fem år är att bli top of mind inom familjevänlig shopping – det nådde vi på två år. Där är ett bevis på att marknadsföringen är lyckad. Dessutom har Erikslund blivit utnämnt av tidningen Market som Sveriges bästa köpcenter 2 år i rad, utifrån olika parametrar som service, utbud, restauranger. Vi är i topp bland 350 handelsplatser i Sverige. Här spelar personalen en stor nyckelroll. Vi arbetar löpande med internutbildningar för att ständigt utvecklas och bli bättre!

Efter undersökningar i olika mediekanaler har vi fått bekräftat att reklamen upplevs som vi avsett. Ett sätt för oss att mäta responsen är via så väl besöksutvecklingen som omsättningsutvecklingen där vi har en strålande utveckling över åren. ”

 Och sist – vad var din/er första tanke när ni fick veta att ni blivit nominerade?

”Vi tänkte, ”haha, vad ska vi ha på oss?” Det är otroligt roligt att det jobb vi gjort och gör uppmärksammas. Vi är väldigt glada och stolta över det!”

Jessica Alenbring, Centrumchef
Therese Karlsson, Marknadskoordinator
Webb: Erikslund Shoppingcenter

Fotograf: Henrik Mill