När man driver företag – stort som litet – är det viktigt att synas på ett konsekvent sätt. Tiderna förändras och fler kanaler tillkommer vilket förstås innebär ännu fler parameter att ta hänsyn till. Hur får man ihop det och hur ska man hinna med? Alltifrån hur man kommunicerar i sociala medier till web till print och i miljön.

I denna föreläsning är det mer fokus på den visuella och grafiska kommunikationen. Traditionellt sett när man jobbat ut en grafisk profil/visuell identitet (det vill säga logotyp, färger, typsnitt), har man börjat med hur man ser ut i print och därefter jobbat ut i andra kanaler, såsom web, sociala medier och i bästa fall miljön. Vi behöver ha alla dessa kanaler i åtanke när vi jobbar och skapar grafisk kommunikation för att bli en tydlig avsändare.

Oavsett om du jobbar på ett företag där det finns tydliga guidelines eller om du är egenföretagare finns flera gemensamma nämnare, som påverkar varumärket. När man har grunden i en visuell identitet blir det lättare att förmedla det man ska och kan då fokusera på innehåll, strategier och så vidare.

Efter föreläsningen har du med dig verktyg och några goda råd på vägen när du jobbar med material du tar fram – oavsett om du jobbar i ett större företag eller som små- eller egenföretagare.

Camilla Malmgren är grafisk formgivare sedan 20 år och driver Formstark. Hon jobbar med stora och små kunder inom olika branscher – alltifrån kommun, forskningsinstitut, organisationer till stora bolag, på marknads- och kommunikationsavdelningar likväl som med egna uppdragsgivare och egenföretagare. Hon har tidigare jobbat på byrå och har även undervisat i grafisk design på Berghs och brinner för att få fler att förstå vikten av god grafisk kommunikation.

Anmälan

Sista anmälan: Måndag 14 feb - 2022 kl. 23:59
ANMÄL DIG HÄR

Deltagande:

  • Andreas Miehling - Werklig
  • Frida Heldemar - Västerås Tidning
  • Helen Shippey - Shippey Fotograf
  • Susann Kammerer - Kammerer Design